اصول مدیریت

در نظام مدیریتی نوین فاکتورهای مهمی در موفقیت یک مجموعه دخیل است که از جمله این فاکتورها وجود شخصی مدیر و مدبر در راس مجموعه به عنوان گرداننده و هماهنگ کننده امور می باشد. تعیین سیاستهای کلی شرکت، نظارت بر حسن اجرای قوانین و راهبری و هدایت افراد تحت امر از وظایف اصلی رئیس می باشد. هرچقدر یک سیستم وسیع تر باشد به همان نسبت مسئولیتهای مدیران افزایش می یابد.
یک مدیر با صلاحیت صرفه نظر از حجم مسئولیت و نوع مجموعه ای که بر آن ریاست میکند

تقدیم به جناب آقای مهندس سیف اله طاهری مدیر محترم شرکت خدمات حمایتی خوزستان که به گفته پرسنل شعبه پرسنل مدیریت جهادکشاورزی مسجد سلیمان کارگذاران بخش کشاورزی و مدیران ارشد سازمان جهاد کشاورزی دارای ویژگیهای زیر می باشد.

1- داشتن تخصص

فردی که بر مجموعه ای مدیریت میکند باید دارای دو ویژگی باشد. اول اینکه باید با علوم نوین مدیریت آشنایی کافی داشته باشد و بطور مستمر خود را با جدید ترین روشهای راهبردی و استراتژیک مدیریت بروز کند. دوم باید در زمینه فعالیت مجموعه تحت امرش تخصص داشته باشد و رشته تحصیلیش مرتبط با آن باشد.که ایشان بصورت علمی و تجربی دارای دو ویژگی مطروحه می باشد.

2- استفاده از نیروی انسانی حرفه ای و متعهد

ایشان همواره در تمامی سمتها با استفاده از کارمندان متخصص، با صلاحیت و شایسته که وجدان کاری دارند و مسئولیتی که به آنها واگذار شده است را با جدیت انجام می دهند باعث موفقیت و پیشرفت  مجموعه شده اند. ایشان همیشه سعی می کند افرادی را به خدمت بگیرد که در زمینه تخصصی خود از بهترینها باشند و دو فاکتور سخت کوشی و مسئولیت پذیری از ویژگیهای آنها محسوب گردد.و همچنین  به  باقی پرسنل موجود در حد توانشان کار می سپارد.

3- گریز از خودکامگی و روی آوردن به مشورت گرایی

با توجه به اینکه عدم استقبال از نظرات کارمندان دیگر، بی توجهی به پیشنهادات، دیکته کردن مطلق دستورات، اصرار بر اجرای بی چون و چرای قوانینی که صحیح به نظر نمی رسند و مورد انتقاد اکثریت است، باعث عدم اعتماد کارمندان و سستی در انجام امور شده و اعتبار یک مدیر را پایین خواهد آورد، و با عنایت به اینکه در علوم مدرن مدیریتی اصل مشورت و بهره گیری از نظرات دیگران به عنوان مهمترین فاکتور موفقیت بشمار می رود..لذا ایشان همواره در تمام امور با پرسنل پایین دست که تخصص و تجربه  مورد بوجود آمده را داشته باشند مشورت مینماید
 

4- حذف فرهنگ تملق و چاپلوسی

ایشان هیچ گاه به کارمندان اجازه ایجاد و گسترش فرهنگ چاپلوسی، تملق و "بله قربان گویی" در مورد خود را نمی دهد ، تفهیم اینکه ارتقای شغلی و مالی تنها در صورت انجام صحیح مسئولیتها و تلاش و کوشش بیشتر تحقق خواهد یافت و نه چاپلوسی،
 

5- رعایت مساوات، عدالت و تکریم کارمندان

عدم تبعیض اخلاقی بین کارمندان، احترام گذاردن به آنها، تشویق، خودداری از هر نوع توهین و تحقیر، از جمله مشخصات مهندس طاهری است. هیچ گاه در ملاء عام فردی را مورد توبیخ قرار نداده و به سرعت و بدون در نظر گرفتن واقعیات و تحقیقات کافی حکمی برایش صادر نمی کند. مسئولیت خواهی از پرسنل بطور عمومی می باشد و چشم پوشی تبعیض آمیز از کوتاهی برخی کارمندان و نادیده گرفتن قصور آنها، دادن امتیازات بی دلیل و سخت گیری بیش از حد در مورد برخی دیگر که  انگیزه کار را در اشخاص کاهش خواهد داداجتناب می نماید. از توهین به عقل و شعور کارمندان و اینکه آنها به دید افرادی بدون درایت و درک درنظر گرفته شوند خوددرای می کنند.
 

6- پذیرفتن مسئولیت اشتباهات

کسی که هیچ گاه قبول نمیکند که اشتباه کرده است و همیشه سعی دارد اشتباهات و پی آمدهای این اشتباهات را بر گردن دیگران بیندازد هرگز نمی تواند در عرصه مدیریت به کامیابی دست یابد. مهترین وظیفه یک مدیر پذیرفتن خطاهایی است که یا مستقیماً توسط او انجام شده و یا توسط مجموعه تحت امرش. مدیران با صلاحیت بجای طفره رفتن و بهانه آوردن و توجیه کردنهای بی ارزش همیشه از اشتباهاتشان درس میگیردند و از آنها به عنوان "تجربیات ارزشمند" یاد می کنند. ایشان همواره درصورت بروز اشتباه در یک جو آرام و دور از حاشیه اقدام به اصلاح می نماید.
 

7- انتقاد پذیری

 کارمندان تحت نظر وی  آنقدر با مدیر خود احساس راحتی می کنند که می توانند براحتی و بدون ترس، هرگونه انتقاد منطقی از نحوه عملکرد وی را ابراز نمایند، رابطه ای بسیار محکم و ارزنده بین آنها موجود است  که کارمندان احساس میکنند که انتقاداتشان "شنیده" میشود و دارای اهمیت است و مدیرشان از این انتقادات در جهت رفع نواقص و کاستی ها استقبال میکند.
8- ارتباط با دنیای خارج

آقای طاهری دارای روابط عمومی قوی و قدرت برقراری ارتباط با شرکتهای دیگر  و افراد خارج از مجموعه هستند. شاید بارها شنیده باشید که عصر امروز، عصر ارتباطات و انتقال اطلاعات است. یک نظام مدیریت هرچقدر توانایی بالاتری در برقراری ارتباط با دنیای خارج از مجموعه خود داشته باشد، از اعتبار و رتبه بالاتری برخوردار خواهد بود. ارتباط ایشان با سازمانها ،ادارات ، شرکتها، کارگذاران ،مدیران، اشخاص حقیقی و حقوقی بیانگر این موضوع میباشد
9-  مدیریت اصولی تنش و بحران

اختلاف، تنش، درگیری بین کارمندان، وضعیت های اضطراری، شرایط مالی ناپایدار و بحران ممکن است در هر اداره و شرکتی بوجود آید. ایشان همواره با درایت، عدالت و میانجی گری بدور از هرگونه برخورد غیر منطقی و اجحاف در حق کارمندان مسئله را حل و فصل می کند و آرامش را به فضای شرکت برمیگرداند.

10-  عدم اصرار به حفظ پست و مقام

 هدف ایشان فقط پیشرفت همه جانبه شرکت است و به چیزی جز موفقیت مجموعه تحت امرشان نمی اندیشند و نسبت به رفع مشکلات تعصب دارند و مشکلات پیش آمده برای کارمندان و ارباب رجوع را مشکلات خود می بینند،  هرگز به حفظ سمت خود اصرار نمی ورزند.

11- برنامه ریزی منطقی برای تحقق اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

طبیعی است که هر شرکتی باید دارای برنامه و اهداف باشد. اولاً این اهداف باید در سمت و سوی پیشرفت کلی شرکت باشند و تا حد امکان منافع کارمندان و ارباب رجوع که در نهایت کشاورزان هستند را تامین کنند، ثانیاً لازم است برنامه ریزی برای رسیدن به این اهداف واقع گرایانه و منطقی باشد. ایشان با تجربه، هم در زمینه هدف گذاری و هم در زمینه برنامه ریزی برای محقق کردن آن اهداف بسیار حرفه ای عمل میکنند. وی میداند که رسیدن به هر هدفی ساز و کار خاص خودش را می طلبد و نمی توان بدون در نظر گرفتن زمان و با راه حل های بی پایه و اساس و عجولانه و گاه با پاک کردن صورت مسئله به اهداف والا دست پیدا کرد.
12-  پرهیز از حاشیه سازی

برخی مدیران برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی ها و منحرف کردن اذهان کارمندان و مدیران بالاتر از آنچه که واقعاً در حال اتفاق افتادن است، اقدام به ایجاد برخی حاشیه سازی ها و گفتن دروغ میکنند تا به این صورت میزان خطاهای خود را پنهان نگاه دارند. داشتن صداقت و بیان شجاعانه شکست ها و عزم راسخ برای حل مشکلات و جبران ضرر بدون ایجاد حاشیه و طرح نکردن مسائلی که هیچ ربطی به شرکت ندارد، از خصوصیات بارز جناب آقای طاهری می باشد.

13-  ظاهر، اخلاق و رفتار مناسب

از آنجایی که نقش ایشان در الگو پذیری کارمندان بسیار حائز اهمیت می باشد،همواره با  داشتن ظاهری آراسته و مرتب، لباسی در شان ، دقت در گفتار، رعایت اصول اخلاقی و ادب و رفتار پسندیده، و با رفتار خوب خود به کارمندان می آموزد که چگونه با همدیگر و ارباب رجوع برخورد نمایند.

 



نظرات شما عزیزان:

محمد كاظمي
ساعت9:45---12 آذر 1393
با سلام
واقعا خصوصيات اخلاقي وكاري اقاي مهندس طاهري بالاترازپست موجود ميباشد كار كردن در كنار ايشان افتخاري است كه نصيب هرشخصي نميشود
ضمن ارزوي توفيق درتمام مراحل زندگي ،سلامتي ايشان راازايزدمنان خواستارم
باتشكر ازبرادر ودوست عزيزم اقا امير


جهانبخش کریمیان
ساعت15:08---10 آذر 1393

باسلام

واقعا تا الان مدیر به این خوبی نداشته ام

ضمنا موارد دیگری همچون التزام عمومی به جمهوری اسلامی پیروی از ولایت فقیه رعایت مسائل شرعی پرتلاش در انجام امور محوله پیگیری کارهای عمومی رعایت نظم و  انضبات از خصوصیات ایشان می باشد

در مجموع 20نمره ایشان نمره 20 میگیرند



فتحعلي زاده
ساعت14:54---10 آذر 1393
با سلام
واقعا تمام اين صفات برازنده آقاي مهندس طاهري هستند.
و واقعا كاش لياقت داشته باشيم كنار همچين مديري خدمت كنيم.
در ضمن ايشون واقعا به نيروهاي شركتي لطف دارند، و دلسوزشون هستند.
با تشكر از تمام زحمات ايشون و شما آقاي صميمي ك همچين پستي رو گذاشتيد


رمضان صياحي
ساعت13:16---10 آذر 1393
باسلام ودعاي خير
ضمن تشكر از جناب آقاي مهندس طاهري واقعا پست جالبي بود.


عليرضا تقي پور
ساعت14:54---9 آذر 1393
اقاي صميمي كارشما بي نظير بود انشا لياقت همچين مديري رو داشته باشيم

پاسخ:ان شاالله


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: نويسنده ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 9 / 9 / 1393برچسب:, | 12:50 قبل از ظهر | نویسنده : امیـــروبانـــو88 |

.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس